Beter leren darten is heel eenvoudig met deze simpele tips!

Beter leren darten is uiteindelijk een kwestie van oefenen, oefenen, volhouden om daarna nog meer te oefenen. Bestaan er geen geheime trucs die je een instant prof maken, of zijn er speciale accessoires op de markt die je direct beter laten darten? Nee. Maar eerlijk is eerlijk, er zijn wel degelijk zeer nuttige hulpmiddelen die het oefenen effectiever en leuker maken waarmee je spelniveau duidelijk snel beter zal worden.

Op deze pagina verzamelt House of Darts een aantal van deze hulpmiddelen verdeeld over drie categorieën, deze zijn voor zowel de beginner als de meer ervaren speler zeer nuttig.

Bevallen deze tips of ben je op zoek naar persoonlijk advies? Wij nodigen u van harte uit in onze dartwinkel in Amsterdam waar we u 1 op 1 begeleiden om u beter te laten darten!

De drie hulpmiddelen

Het beter leren darten doen we aan de hand van drie verschillende categorieën die zowel de beginner als de gevorderde darter op termijn beter zullen maken. Elke categorie herken je aan de eigen kleur die u hiernaast kunt terugvinden.

(Basis) technieken

Het fundament.

Dart accessoires

Slimme tools.

Slimme speltypes

Oefening baart kunst.

(Basis) Technieken - Lichaamshouding

Een goede lichaamshouding bij darts is cruciaal. In de basis is het aan te raden een standaard houding aan te nemen. Vervolgens zul je tijdens het vele oefenen en (kroeg) wedstrijden vanzelf je houding naar je persoonlijke stijl aanpassen. Twijfel je aan je huidige houding? Ook dan is het verstandig om eens terug naar de basis te gaan.

Basis tips voor het aannemen van de juiste lichaamshouding:

  • De voorste voet is altijd gelijk aan je gooiarm.
  • Plaats deze voet diagonaal, maar wel voor jouw zo natuurlijk mogelijk tegen de oche (of de correcte werpafstand).
  • Cruciaal is dat je een stabiele houding aanneemt, leunend op de voorste voet, maar niet te veel voorover.
  • Zorg dat beide voeten ten alle tijden op de grond blijven staan, zo voorkom je ook een mogelijk “hupje” die veel beginners aannemen.
  • Het is belangrijk dat je gedurende het aanleggen, mikken en gooien van je pijlen het hoofd niet of minimaal beweegt. Gebruik alleen de arm en kijk je pijlen rustig na. Pas als je pijl in het bord hangt, maak je aanstalten voor het gooien van een nieuwe pijl of het uit het bord halen van je gegooide pijlen. Een goed voorbeeld hiervan is de worp van Phil Taylor die tijdens het gooien in een klein standbeeld veranderd.

Deze tips zijn puur basis want afhankelijk van je uiteindelijke worp kun je je persoonlijke stijl perfectioneren of aanpassen. Belangrijk is om te onthouden dat een stabiele houding cruciaal is.

(Basis) Technieken - Gooien vanuit een uitgestrekte arm

In de uitvoering en stijl van je worp ligt de meest cruciale factor van het beter leren darten. Veel darters lopen bij ons de winkel uit als betere darters na wat eenvoudige aanwijzingen op hun worp.

Neem de onderstaande tips in gedachte tijdens het oefenen en je zult zien dat het zal helpen bij je ontwikkeling. Het belangrijkste is de “eindzwaai” van de gooi, hierin worden de meeste fouten gemaakt die lijden tot een mindere worp.

  • Alle aspecten die je aanleg bepalen zijn puur persoonlijk zoals: hoever de arm naar achter beweegt en of je aanlegt naast je oor of voor je gezichtsveld.
  • Hou je bovenarm gedurende de worp altijd stil, beweeg enkel met je elleboog.
  • Gooi “door je pijl heen”. Dat wil zeggen: stop de beweging niet na het loslaten van de pijl, maar maak op natuurlijke wijze je worp af tot je een goed uitgestrekte arm hebt bereikt.
  • Als je de worp hebt afgemaakt, hou je arm dan nog even stil in de laatste positie, zeker in de beginfase van het oefenen kan het zeker geen kwaad om dit wat langer vol te houden. Naarmate dit natuurlijker wordt kun je het “nawijzen” verkorten net zo lang tot je een natuurlijke worp hebt gecreëerd.
  • Mits het natuurlijk voelt kun je er voor kiezen om je pols te laten meebewegen, maar per darter is het nut hiervan anders.

Dart accesoires - (Gratis) apps om tegen te oefenen

Zowel het internet als de appstores staan bordevol goede (gratis) apps die trainen leuker, makkelijker en effectiever maken. Zo zijn er apps die je helpen beter te worden in rekenen, je kunt verschillende speltypes spelen en het tegen fictieve tegenstanders opnemen.

Bovendien zijn er apps waarbij je je resultaten en gemiddeldes kunt bijhouden: erg motiverend natuurlijk om te zien dat het oefenen effect heeft!

Onze favoriet om je digitaal te helpen? Pro Darter!

Pro Darter is een zeer gebruiksvriendelijke browser “app” die op verschillende apparaten werkt. Je kan met Pro Darter verschillende speltypes spelen tegen een fictieve tegenstander in acht moeilijkheidsgraten, je kunt (online) spelen tegen vrienden en zelfs via de webcam darters wereldwijd uitdagen! Ook kun je je gemiddeldes in een gelikt overzicht bij houden.

Alternatieven zijn er zat, kijk gewoon eens in de appstore van je smartphone, hier worden tal van apps aangeboden. Lees wel even de reviews per app, want er zitten ook minder goede versies tussen.

Dart accesoires - Scorekaart om checkouts te leren

Een goede darter kan snel zijn check-outs bepalen doordat de verschillende mogelijke check-outs in zijn hoofd zitten. Denk hierbij aan de tafels die je vroeger op school hebt geleerd, deze kun je inmiddels ook in je dromen opdreunen.

Hang daarom een scorekaart op naast je dartboard en leer de check-outs tijdens het oefenen uit je hoofd. Je zult merken dat doordat je minder tijd nodig hebt om je uitgooi mogelijkheden te bepalen, je jezelf meer kunt concentreren op het gooien ervan!

Slimme Speltypes - Snelle 201 en 301 partijtjes

Heel veel darters, ongeacht hun niveau, oefenen enkel en alleen blind op het behalen van hoge scores. Hoge scores zijn natuurlijk hartstikke belangrijk maar uiteindelijk win je een leg met een double. “Triples are funny, doubles are money” -Eric Bristow. Helaas vinden veel hobbyisten het oefenen op dubbels niet het leukste aspect.

Ons advies? Speel korte 201 of 301 legs, zo ben je veel sneller bij een double en voelt je dartsessie na het eten niet als een geforceerde training. Als je probeert om tenminste 5 keer per week een 201 leg te gooien, zul je na verloop van tijd absoluut resultaat boeken. Niet alleen op je niveau, maar ook op je worp.

Deze wordt steeds natuurlijker en je houd zo je arm “warm” voor een potje in de kroeg of op de club. Daarnaast komt het ook nog eens je rekenkracht en “check-out memory” ten goede!

BEZOEK ONZE WINKEL OM NOG BETER TE LEREN DARTEN DANKZIJ ONZE ADVIEZEN